Prove your humanity: 10   +   6   =  

Продължение от Част 1

Следи Casanova.BG!
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Стани част от Casanova.BG и получавай най-новото съдържание от сайта АБСОЛЮТНО БЕЗПЛАТНО.
Без спам. Без излишни глупости. Само стойностни статии по теми, които те вълнуват!
Powered by Optin Forms

5. Преценяване на момента – според един от съоснователите на Paypal, милиардерът и филантроп Питър Тийл в книгата му “From Zero to One: Notes on Startups or How to Build The Future”  въпросът “Сега ли е правилният момент?” е сред първите три основополагащи въпросa, които човек следва да си зададе преди навлизането в каквото и да е ново начинание и стартирането на нов проект или бизнес. Аз бих добавил, че също така е много важно и отговорът, който си дадем, да бъде съобразен с достатъчно много фактори и максимално безпристрастен, тъй като често се получава така, че заслепени от ентусиазъм или не стигаме до задаването на въпроса въобще, или му отделяме адски малко време, последвано от “Да бе, много ясно!”

Как да бъдеш тъп: една от най-честите грешки, които съм виждал да се правят от хора и компании с всякакъв опит и калибър, е да се впуснат в начинание или прекалено късно, или прекалено рано, без да се съобразяват с наличните технологии. Когато бях на 20г. с няколко мои приятели организирахме рекламен продукт – карта с отстъпки за фитнеси, спа, салони за красота и т.н. Къде поради липса на опит, къде поради други причини, продуктът ни не беше успешен, макар и приходите от страничната ни дейност до голяма степен да покриха разходите по стартиране на бизнеса. На следващата година Grabo, Kollektiva и още десетки компании въведоха модела на Groupon в България, на практика стартирайки дигитални варианти на същата услуга, с малко по-различен бизнес модел. Още 10 години по-късно, Мултиспорт картите пък са сред най-търсените спортни абонаментни продукти.

Как да не си тъп: Малко след първия bull run на криптопазарите през 2017г. мой приятел ми предложи да инвестираме в копачи на криптовалути, с цел добив на Етериум. Моментът беше наистина подходящ – хем валутата тъкмо беше добила популярност, хем все още добивът от нея даваше добра възвращаемост. При равни други условия, инвестицията ни щеше да се избие за малко под една година, за блокчейн технологиите тъкмо започваше пак да се говори след продължилия близо 2 години спад в Биткойн, но като цяло все още имаше достатъчно технологични и икономически бариери, които да гарантират, че много малка част от пазара реално може да се възползва. Както се оказа впоследствие, същинският скок на криптопазарите тепърва предстоеше, което позволи много по-бърза и доходоносна възвръщаемост от начинанието.

6. Наливане на много пари, преди придобиване на опит – макар и това да е рядко срещан проблем, тъй като повечето нови бизнеси стартират с много ограничени бюджети, все пак си заслужава да му се обърне внимание. Както древната притча гласи – едни дойдоха с пари и без опит, други дойдоха без пари и с опит. След края на сделката, първите си тръгнаха без пари, но с опит. Като цяло даже бих казал, че в повечето случаи е по-добре да нямаш особено значителен бюджет в началото на бизнес начинанието ти – това те кара да бъдеш по-креативен и деен, вместо да разчиташ на комфорта на хвърлянето на повече пари за запушване на дупки или изравняване на дефицити.

Как да бъдеш тъп: споменатият в предния пост неуспешен опит от стартирането на един от първите ми е-Commerce бизнеси е супер красноречив. Надеждата, че ще компенсирам някак грозните ми дизайни, посредствен копирайт, липса на органичен интерес и като цяло безлични продукти със супер прецизно таргетиране, раздут рекламен бюджет и специални промоции в крайна сметка се увенча с баснословен неуспех. Друга много често срещана грешка, която съм виждал неопитни предприемачи да правят е да заключват много голяма сума пари предварително в инвентар. Дигиталният маркетинг ти дава в общи линии неограничена възможност да тестваш идеите и продуктите си предварително и доста евтино, така че да се обвързваш с покупката на стока едва след като знаеш, че със сигурност има търсене за нея. Малко по-сложно стои със създаването на услуги, но там отново целта е да направиш възможно най-бързо ранна базова версия (a.k.a MVP) на това, което ще предлагаш и да го пуснеш на някаква част от пазара за обратна връзка.

Как да не си тъп: Както се забелязва с течение на статията, доста от уроците за съвременния предприемач имат взаимносвързани елементи. Единствената причина да изхарчиш повече пари накуп в началото е, ако търсиш бързи резултати в краткосрочен план. Това е доста рисковано, дори когато 100% знаеш какво правиш, а в началото на стартиращ бизнес почти никога не е така – тогава пък по-често е най-краткият път към фалита. В общия случай е много по-добре да наблегнеш на развитието на бранда си, продуктите, social proof, директна комуникация с клиентите, креативно намиране на нови безплатни канали за продажби (прим. – форуми, блогове, безплатни/бартерни промоции с инфлуенсъри, Reddit и др. социални платформи) и задържането на рекламния бюджет максимално нисък, до момента, до който всеки лев за реклама ти носи поне 4 лв. приходи (т.нар. Return on Ad Spent = ROAS). След това вече можеш да ползваш бюджета ти за скалиране на рекламите, което да доведе също толкова високо увеличение в приходите или пък за покупка на повече стоки, с цел получаване на отстъпка за търговски обеми.

7. Несъобразяване с правилата на платформите, в които рекламираш – компании като Facebook & Google позволяват безпрецедентно прецизно таргетиране на нови клиенти и пазари, водещо до още по-безпрецедентни възможности за оптимизиране на съвременните бизнес модели. Макар и значително по-ефективна, рекламата в тези канали все още е по-евтина от много от традиционните медии (телевизия, радио, принт), което е тенденция, която с всяка следваща година се изменя все повече в полза на онлайн гигантите. Минусът на цялата тая работа обаче е, че трябва да се съобразяваш с правилата на компаниите, относно това какво, как, колко и пред кого можеш да рекламираш. Тъй като стотици хиляди (а може и милиони) компании и хора по цял свят ползват услугите им, за да рекламират продукти и услуги, в общи линии в тях е хлябът, в тях е и ножът.

Как да бъдеш тъп: За един дигитален бизнес няма нещо по-неприятно от това да му бъде баннат рекламния акаунт във Фейсбук или Google, поради несъобразяване с правилата на платформата. Те са доста, всеобхватни, невинаги супер прецизно дефинирани и постоянно обновяващи се, поради което е добра идея да се следят постоянно, за да няма изненади. Веднъж наложена забрана се маха доста трудно (почти невъзможно) и за много бизнеси това може да означава необходима промяна на бизнес модела, марджините на печалба или дори край на начинанието. Няма да забравя как след като бях намерил ниша за един от продуктите си, която ми носеше възвращаемост от порядъка на 1:5 ROAS и тъкмо беше готова за скалиране, Фейсбук ми замрази акаунта заради несъобразяване с политиката им за Frequency (колко често реклама се показва на даден клиент), водеща до наспамването на няколко клиенти с диспропорционален брой реклами. Ако се бях съобразил с нея, щях да мога да продам още стотици бройки от продукта ми, вместо да се наложи да сменя рекламната платформа.

Как да не си тъп: Накратко, или трябва да следиш много внимателно да не нарушиш правилата (и ако мислиш, че нещо е на кантар, по-добре да НЕ го правиш) или да се довериш на професионална дигитална агенция/freelancer да действа рекламата от твое име.

Следва продължение…

Пътеводител на Начинаещите Онлайн Предприемачи (Част 2)
Reader Rating 2 Votes
%d bloggers like this: